Sunday 2 November 2014

5 JENIS WATAK PELANGGAN YANG ANDA WAJIB TAHU


Dalam apa keadaan atau watak pelanggan pun jika anda pandai untuk "handle" dan "convert", pastinya akan menghasilkan jualan yang tinggi.

[5 WATAK PELANGGAN YANG ANDA WAJIB TAHU ]

1-Si "CEO"
Tak cakap banyak,tapi dalam hati just nak tahu "ape aku boleh dapat dengan produk kau?"pastikan kita menerangkan kelebihan dan keistimewaan produk kita kepada golongan ini.Golongan ni biasanya minat dengan perniagaan.

2-Si "akauntan"
Dalam otak nak jimat je,pastikan kita lebih power kira-kira berbanding mereka.Pastikan kalkulator ada ditangan setiap masa,percentage,keuntungan setiap produk dalam kepala.Golongan ni kita boleh jual banyak dgn mereka,yes kalau kene dengan offernye.

3-Si "Admin"
Anda cuba lihat admin ditempat kerja,semua keje mereka buat kan?Golongan ni mudah nak berbincang,ceritalah dari A sampai Z,mereka tanya kita jawab,kita tanya mereka jawab.Impress them sure close!

4-Si "kerani"
Golongan ni adalah antara golongan yang kita perlu tetapkan apa yang mereka nak.Nak kata diam paham pun tak,tak paham pun tak.Faham faham?

5- Si "PRO"
Ya! Ni golongan yang paling susah nak deal sbnrnye.Kita cakap dia potong,kita potong dia cakap balik.So bagi peluang mereka habiskan cakap dulu.Kita masuk bila kita dpt tangkap apa matlamat mereka dan mereka nak apa sbnrnya.PRO ni jurucakap syarikat.

Ini salah satu "seni" bila kita berhadapan dengan pelanggan di medan offline.

Moga bermanfaat.
Wassalam.

No comments:

Post a Comment